Et viktig mål i BTI-handlingsveilederen er å sikre kontinuitet i oppfølgingen. Stafettlogg og stafettholder er sentrale verktøy for å sikre helhetlig og koordinert oppfølging av gravide/barn/ungdom som det knyttes undring eller bekymring til.
Stafettlogg
Stafettloggen er en loggbok for barn/ungdom, der informasjon om
alle iverksatte hjelpetiltak og involverte personer er samlet på ett sted.
Når BTI-handlingsveileder er klar til bruk vil vi ta i bruk en digital løsning for stafettlogg.
Loggen gir en oversikt over:
- alle avtaler som er inngått
- hvilke offentlige tjenester som er involverte i hjelpetiltakene, og hvilke oppgaver de har
- hvilke fagpersoner som er involverte i hjelpetiltakene, og hvilke oppgaver de har
Stafettholder
Stafettholderen er den som til enhver tid har koordineringsansvar for å følge opp barnet/ungdommen/familien. Eksempler på aktuelle stafettholdere er kontaktlærer, pedagogisk leder i barnehagen, helsesykepleier, kontaktperson i barneverntjenesten og lignende.
For å sikre at barn, unge, gravide og foresatte vet hvem de skal kontakte når de følges opp av en eller flere tjenester, skal det pekes ut en stafettholder som har ansvar for å sikre overblikk og sammenheng i oppfølging av det enkelte barn og familien, og at både barn og voksne føler seg ivaretatt.
Stafettholder utpekes fra nivå 1 i BTI-modellen når det settes i gang tiltak rundt et barn / ungdom / gravid. Stafettholder beholder stafettpinnen til den er mottatt og akseptert av en ny stafettholder. Barn/ ungdom/ foresatte skal ha mulighet til å påvirke hvem som skal være stafettholder.
Hva gjør stafettholder?
- Inviterer inn til koordinerings- og evalueringsmøter, står for dagsorden og møteledelse.
- Skriver referat, følger med på tidsfrister holdes og at tiltak evalueres.
- Inviterer inn andre tjenester etter behov og koordinerer det tverrfaglige arbeidet.
- Involverer barn/unge og foreldre i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.
- Sikrer at en voksen snakker med barnet/ungdommen mellom møtene og fanger opp hvordan det går.
- Holder kontakt med familien og tjenestene som er involvert i nettverket rundt.
Hvem er stafettholder?
På nivå 1 og 2 er det ønskelig at stafettholder er nær barnet i hverdagen, f.eks. kontaktlærer på skolen, pedagog i barnehage eller helsesykepleier. På nivå 3 blir stafettholder bestemt i ansvarsgruppe/tverrfaglig team.
Når oppfølgingen av barnet/ ungdommen/ familien går over til et nytt nivå i BTI-modellen skal det i samråd med dem det gjelder avklares hvem som skal være stafettholder videre. Dette skal tas med i vurderingen:
- Barnets/ungdommens/familiens ønsker
- Tiltakenes karakter og omfang
- Forventet koordineringsbehov og deltakeres stillingstype