Nivå 0: Undring
På dette nivået blir du oppmerksom på undringen og kjenner magefølelsen. Du kan benytte verktøy for å konkretisere og utforske det du undrer deg over. Dette er avklaringsfasen for medarbeidere, hvor den det gjelder skal involveres så tidlig som mulig.
1. Undring eller bekymring oppstår
Du starter å undre eller bekymre deg over et barns eller ungdoms helse, trivsel, livssituasjon eller utvikling.
Hvordan?
I møte med den det gjelder, eller på bakgrunn av informasjon fra andre.
Husk at bare du eier din undring/bekymring– den er subjektiv og et viktig verktøy.
Hvem?
Alle medarbeidere.
2. Konkretiser undringen/ bekymringen
Konkretiser undringen eller bekymringen for deg selv.
Hvordan?
Skriv ned observasjoner, situasjoner og handlinger. Vær så konkret som mulig.
Del din undring/ bekymring og dine observasjoner med en leder/kollega. Det kan hjelpe deg i konkretiseringen. Husk at du eier undringen/ bekymringen selv om andre kanskje ikke er enig med deg. Vurder også rammebetingelser.
Hvem?
Medarbeideren som eier undringen/bekymringen.
Verktøy
Undringsnotat (DOCX, 95 kB) (Ansatte i skole finner dette som mal i Sikker Sak)
Risiko og beskyttelsesfaktorer (DOCX, 80 kB)
Skole: Håndbok til handlingshjulet (PDF, 1015 kB), Verktøykasse for oppfølging av fravær (DOCX, 5 MB), Veileder til aktivitetsplan (PDF, 200 kB)
Barnehage: Spesialpedagogisk veileder (PDF, 672 kB), Retningslinjer for håndtering av mobbing i barnehagen, (PDF, 368 kB)
3. Del undringen/ bekymringen med dem det gjelder
Ta en samtale med barnet/ ungdommen og med foresatte så tidlig som mulig.
Der deler du undringen/ bekymringen din på en respektfull måte, som opprettholder muligheten for videre samarbeid.
Hvordan?
- Forbered deg på samtalen
- Drøft med en kollega
- Øv gjerne på samtalen sammen med en kollega
- Gjennomfør samtalen
- Ta utgangspunkt i barnets signal
- Fortell hva du vil snakke om
- Få tak i barnets opplevelse
- Informer om hva som skjer videre
- Kort oppsummering av samtalen
Hvem?
Medarbeider som eier undringen/ bekymringen. (ev. avklares i enkelte tjeneste).
Verktøy
Anbefalte nettressurser
- Barnesamtalen og foreldresamtalen fra Dialogmodellen. Tilpasset barnehager, men nyttig for alle!
- SNAKKE - samtalehjelp til deg som er bekymret for et barn
- Snakketøyet er et digitalt verktøy for deg som ønsker å støtte og ivareta barn som er pårørende.
- Barnespor er et samtaleverktøy når barn lever med rus og psykisk sykdom i familien.
- Lytt til barna - om barnekonvensjonen i saksbehandling
- Jeg vet er en gratis læringsressurs for barnehager og skoler om mobbing, vold, overgrep og barns rettigheter. Innholdet er knyttet til rammeplan for barnehagen og læreplan for skolen
4. Grunn til å gå videre?
Du vurderer behovet for videre oppfølging i nivå 1 eller 2, eller om det ikke er behov for å gå videre med uroen.
Hvordan?
- Drøft gjerne med en kollega/leder i egen tjenesten.
- Diskuter gjerne problemstillingen anonymt med kolleger i andre tjenester.
- Ta beslutning samme med barnet og foreldrene.
- Ta beslutning innen to uker om saken skal gå videre.
Hvem?
Medarbeider som eier undringen.
Verktøy
Kartlegginger skole
Tjenesteoversikt
5. Avslutt
Hva gjør du?
Dokumenter i henhold til din tjenestes rutiner.
Hvem?
Medarbeider som eier undringen
Nivå 1: Fra bekymring til tiltak
Dette nivået beskriver innsatsen som settes i gang på eget arbeidssted. Sammen med barnet/ungdommen/ foresatte planlegges, gjennomføres og evalueres tiltakene.
1. Konkretiser bekymring
Konkretiser bekymring med informasjon fra prosessen på nivå 0. En felles virkelighetsforståelse er et godt utgangspunkt for å drøfte tiltak.
Hvordan?
Gå gjennom grunnlagsmaterialet fra nivå 0.
- Kartlegg og analyser bekymringen.
- Ta eventuelt opp bekymring med nærmeste leder.
- Tenk gjennom mulige tiltak i forkant av møtet.
Hvem?
Den som eier undringen/bekymringen
Verktøy
Kartlegginger
Omnimodellen
Tjenesteoversikt
2. Planlegg tiltak
Planlegg og avklar innhold i tiltakene sammen med barnet/ ungdommen og foresatte.
Hvordan?
Vurder om samtalen med barn og foreldre skal gjøres sammen
eller hver for seg. Barn har rett til selv å velge om de vil si sin
mening.
- Drøft tiltak og mål i møtet, og lag en plan.
- Avtal neste møte og evaluering av planen.
- Avklar hvem som er stafettholder/hovedkontakt for familien videre.
- Det som er avtalt referatføres. Følg rutiner for dokumentasjon i egen tjeneste.
Hvem?
Den som eier undringen/ bekymringen eventuelt den leder velger.
Verktøy
Hvordan planlegge og gjennomføre gode møter? (DOCX, 85 kB)
Skole: Veileder til aktivitetsplan (PDF, 200 kB)
Referatmal. (DOCX, 82 kB)
Anbefalte nettressurser
- SNAKKE - samtalehjelp til deg som er bekymret for et barn
- Lytt til barna - om barnekonvensjonen i saksbehandling
3. Iverksett tiltak
Du iverksetter tiltakene du har planlagt.
Hvordan?
Du dokumenterer tiltakene iht. tjenestenes rutiner
Hvem?
Stafettholder/kontaktperson
Verktøy
Referatmal (DOCX, 82 kB)
4. Evaluer tiltak
Du evaluerer tiltak(ene) - har vi nådd målet?
Hvordan?
- Inviter barn og foresatte til samarbeidsmøte.
- Ta utgangspunkt i bekymringen, målene og tiltakene som ble avtalt.
Hvem?
Stafettholder/kontaktperson
Verktøy
Referatmal (DOCX, 82 kB)
5. Avklar/beslutt
Avklar om tiltakene skal endres, videreføres eller avsluttes.
Hvordan?
Barnet/ ungdommen / foresatte involveres i avgjørelsen.
På bakgrunn av evalueringen, vurder:
- skal tiltaket avsluttes?
- tiltaket har effekt, men man er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter?
- kan det iverksettes andre tiltak?
- tiltaket har ikke gitt ønsket effekt. Er det behov for hjelp fra andre tjenester?
Barnehage skal opprette kontakt med Lavterskelteamet for barnehage, før en går videre til nivå 2. Se pedagogisk veileder barnehage.
Dersom flere tjenester skal involveres, gå videre til nivå 2. Før en involverer flere tjenester skal det innhentes samtykke,
Hvem?
Stafettholder
Verktøy
Anbefalte nettressurser
Nivå 2: Tverrfaglig innsats
Dette nivået beskriver samarbeidet mellom flere tjenester. Sammen med barnet / ungdommen / foresatte planlegges, gjennomføres og evalueres tiltakene.
1. Etabler kontakt med annen tjeneste
2. Planlegg tiltak
Inviter til samarbeidsmøte med barnet/ ungdommen / foresatte og aktuelle tjenester. I møtet planlegges tiltakene og hvem som gjør hva.
Hvordan?
Vurder tiltak på alle arenaer som barnet oppholder seg på og vurder hvilke tiltak barnet/ ungdommen selv og foresatte bør gjennomføre.
- Drøft tiltak i møtet, og lag en plan.
- Avtal neste møte og evaluering av planen.
- Avklar hvem som er stafettholder – videreføre eller endre?
Hvem?
Stafettholder på vegne av den det gjelder.
Verktøy
Referatmal (DOCX, 82 kB)
Anbefalte nettressurser
- SNAKKE - samtalehjelp til deg som er bekymret for et barn
- Lytt til barna - om barnekonvensjonen i saksbehandling
3. Iverksett tiltak
Alle involverte gjør sin del at det som er avtalt.
Hvordan?
- Gjennomfør tiltakene beskrevet i planen.
- Informer stafettholder dersom det oppstår hindringer eller endringer.
Hvem?
Alle som har ansvar for et tiltak. Stafettholder har oversiktsansvar.
4. Evaluer tiltak
Hvordan?
- Inviter til evalueringsmøte. Bruk referatmal.
- Ta utgangspunkt i bekymringen, målene og tiltakene som ble avtalt.
Hvem?
Stafettholder på vegne av den det gjelder
Verktøy
Referatmal (DOCX, 82 kB)
5. Avklar/beslutt
Avklar om tiltak skal avsluttes, endres eller utvides.
Hvordan?
På bakgrunn i evalueringen tas beslutning om videre arbeid sammen med barnet / ungdommen og foreldrene. Hvis du er i tvil om hvilke tjenester som kan bistå, eller trenger å rådføre deg med andre - se tjenesteoversikt.
- Avslutte tverrfaglig innsats?
- Gå tilbake til nivå 1 og følg opp i egen tjeneste at innsatsen gir varig positiv effekt.
- Endre tverrfaglig innsats?
- Etabler kontakt med aktuell tjeneste og fortsett på nivå 2: Planlegg, iverksett og evaluer tiltak
- Utvide tverrfaglig innsats?
- Vær åpen med foreldre om hva bekymringen består i, og legg til rette for samarbeid om det som er vanskelig.
- Ta en utsjekk med din leder før du går videre til nivå 3.
- Innhent gjerne råd om du er usikker.
- Ressurspersoner i andre tjenester kontaktes når du ser at behovene er sammensatte, når tiltakene ikke har ønsket effekt og dere opplever å stå fast, eller hvis du trenger hjelp til å få de rette tjenestene på banen. Bruk tjenesteoversikt.
- Individuell plan bør vurderes for barn med behov for langvarige og koordinerte helse og omsorgstjenester.
- Barnevernet - kontaktes ved bekymring for barnets omsorgssituasjon i henhold til meldeplikt etter barnevernloven § 6-4.
Hvem?
Stafettholder
Verktøy
Skjema-behov for tverrfaglig møte- publiseres senere.
Tjenesteoversikt
Nivå 3: Omfattende tverrfaglig samarbeid
Dette nivået beskriver samarbeid mellom flere tjenester som krever mye koordinering. Sammen med barnet / ungdommen / foresatte planlegges, gjennomføres og evalueres tiltakene.
1. Etabler kontakt med relevante tjenester
Foreldre, stafettholder og representanter fra involverte tjenester på nivå 2 blir enige om hva utfordringene handler om, hvem som kan bidra til å finne løsninger og hvordan vi sikrer medvirkning for barnet/ ungdommen.
Hvordan?
Hvem?
- Stafettholder, foreldre og representanter fra involverte tjenester har et felles ansvar for å forberede møtet i ansvarsgruppe/tverrfaglig team
Verktøy
Samtykkeskjema - publiseres senere
Anbefalte nettressurser
- SNAKKE - samtalehjelp til deg som er bekymret for et barn
- Lytt til barna - om barnekonvensjonen i saksbehandling
2. Ansvarsgruppe/Tverrfaglig samarbeidsmøte
I det tverrfaglige samarbeidsmøtet er det barnets egen opplevelse som er fokus for samtalen. Hva fungerer bra, hva er vanskelig og hva drømmer dere om?
Hvordan?
- Barnas og de voksnes opplevelser presenteres. Barnets tillitsperson har et særlig ansvar for å løfte fram barnets opplevelse. Gjennom utdypende spørsmål og refleksjon skaper vi en felles problemforståelse og definerer hvilke mål vi skal jobbe for å nå. Målene skal være målbare.
- De ulike tjenestene bidrar med mulige forslag til tiltak. De som deltar har mandat til å bidra til å finne løsninger og iverksette tiltak fra sin tjeneste. Tiltakene skal være konkrete.
- Familien har som hovedregel det avgjørende ordet i hvilke tiltak det skal jobbes med framover og hvilke tjenester som skal være involvert, unntak kan være i saker der barnevernet er involvert.
- Vi avklarer gjensidige forventninger, hvem som er stafettholder (her er det mulighet for å endre stafettholder fra nivå 2 til 3) og hvem som snakker med barnet om det som blir bestemt.
Hvem?
Stafettholder innkaller og leder møtet.
Verktøy
Anbefalte nettressurser
- SNAKKE - samtalehjelp til deg som er bekymret for et barn
- Lytt til barna - om barnekonvensjonen i saksbehandling
3. Iverksett koordinerte tiltak
Tiltak iverksettes i henhold til planen
Hvordan?
- Alle som har ansvar for tiltak følger opp sitt ansvar
- Barnets tillitsperson forklarer barnet hva som skal skje og følger opp barnets opplevelse av endring
- Alle har ansvar for å orientere Stafettholder dersom hindringer / endringer oppstår
- Stafettholder eller tillitsperson snakker med barnet / ungdommen om møtet og hva som skal skje framover. Frist 1 uke etter møtet
- Stafettholder snakker med barn og foresatte underveis om hvordan det går
4. Evalueringsmøte
Evaluer om barnets / ungdommens og familiens situasjon har endret seg i riktig retning. Dersom stafettholder sammen med foresatte har avdekket flere uløste behov underveis, vurder å invitere andre tjenester inn i samarbeidet.
Hvordan?
- Familien deler sin opplevelse av livssituasjonen nå.
- Barnet / ungdommen / barnets tillitsperson formidler barnets opplevelse av det som er gjort
- Vurder endring med utgangspunkt i bekymringen, målene og tiltakene som ble avtalt.
- Hva har fungert og hva har ikke fungert? Har behovene endret seg?
Hvem?
- Stafettholder innkaller og leder møtet.
5. Felles beslutningsprosess
Barn, ungdom og foresattes egen opplevelse ligger til grunn i vurderingen om tiltak skal avsluttes eller endres.
Hvordan?
- Med bakgrunn i den evalueringen som er foretatt, tar de involverte stilling til det videre arbeidet.
- Husk at barnet / ungdommen har rett til å uttale seg og at deres mening skal vektlegges
- Avslutte? Om bekymringen er borte, avsluttes saken for tjenestene som ikke lenger er nødvendig. Takk de involverte for godt samarbeid og understrek for familien at de er velkommen til å be om hjelp på ny hvis de trenger det!
- Endre? Om bekymringen opprettholdes, tas ny runde på nivå 3; juster problemforståelsen og planlegg tiltak. Dersom det er bekymring for barnets omsorgssituasjon, meldes bekymring til barnevernstjenesten.
Hvem?
- Stafettholder leder møtet og sikrer god beslutningsprosess
Anbefalte nettressurser