Sortland kommune oppretter vern for risikoutsatte voksne - TryggEst

Sortland kommune er stolte av å kunngjøre at vi nå tar i bruk TryggEst, et helhetlig system for å sikre at våre helse- og omsorgstjenester er i stand til å forebygge, avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep mot risikoutsatte voksne.

TryggEst skal bidra til å forhindre, avdekke og håndtere vold og overgrep mot voksne mennesker som i liten eller ingen grad er i stand til å beskytte seg selv.

Alle kan kontakte oss i TryggEst dersom de blir utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt. Også pårørende, venner, kollegaer eller ansatte i hjelpeapparatet kan ta kontakt dersom de er bekymret for at en risikoutsatt voksen blir utsatt for denne type krenkelser.

Slik kontakter du oss

Vi i Sortland kommune mener at alle har rett til å være trygge og beskyttet mot skade. Det finnes ulike former for vold og overgrep, og det er viktig å vite at det er steder hvor man kan få hjelp. Det å bli utsatt for vold eller overgrep kan føre til tristhet, sinne og frykt. Mange kan være redde for å fortelle andre om det, men det er viktig å dele slike opplevelser for å kunne få hjelp og sørge for at overgrepene stopper.

Kommuner som er med i TryggEst - informasjon fra Bufdir

Som TryggEst-kommune tar vi et stort skritt i riktig retning for å skape en tryggere hverdag for våre innbyggere. Vi er forpliktet til å gjøre vårt ytterste for å beskytte de mest sårbare blant oss, og vi er sikre på at TryggEst vil være et viktig verktøy i dette arbeidet.

Fra venstre: Randulf Nedrum og Tone Beate Tangen fra TryggEst Teamet i Sortland sammen med ordfører Grete Ellingsen til høyre. - Klikk for stort bildeFra venstre: Randulf Nedrum og Tone Beate Tangen fra TryggEst Teamet i Sortland sammen med ordfører Grete Ellingsen til høyre.