Øksnes og Sortland kommune går sammen om digital løsning

Hils på vår digitale kollega, Kommune-Kari, en digital chatrobot som skal være tilgjengelig for dine spørsmål på vår hjemmeside, døgnet rundt.

Øksnes og Sortland kommune har gått sammen om å lansere en ny, felles digital løsning som skal forenkle kommunikasjonen mellom kommunene og våre innbyggere. Kommune Kari finner du nå på hjemmesiden til kommunene. 

– Dette er et stort steg mot en mer tilgjengelig og effektiv tjeneste for våre innbyggere. Vi ser frem til å tilby en løsning som gjør det enklere å få rask hjelp med det meste, sier kommunalsjef for samfunn og samskaping i Øksnes kommune, Robin Lillejord. 

Kommune-Kari – en digital medarbeider 

Kommune-Kari er tilgjengelig 24 timer i døgnet og kan svare på over 6000 ulike spørsmål. Kari håndterer hver måned nærmere 80 000 samtaler nasjonalt.

– Kari gir raske svar og gjør det enklere for folk å finne informasjon når de trenger det, uansett tid på døgnet. Vi ønsker å sette innbyggernes behov i sentrum og gjøre hverdagen enklere og mer oversiktlig for alle, sier avdelingsleder for kommunikasjon og service i Sortland kommune, Iselin Born.


Kommunedirektør Trond Stenhaug fullroser tiltaket

Kommunedirektør Trond Stenhaug, sier denne tjenesten vil bidra til forenkling, og en enda mer tilgjengelig og effektiv måte å kommunisere med kommunene på.

Dette er et prosjekt som ligger i den gode samarbeidsånd vi har etablert i Vesterålen, hvor Stenhaug (som leder av Kommunedirektørutvalget (KDU) i regionen) leder det viktige regionale prosjektet ILAG Tjenestesamarbeid. IKT og digitalisering er satt på dagsorden i KDU, og dette samarbeidet mellom Øksnes og Sortland er en naturlig del av dette også. 

– Vi ønsker dette tiltaket veldig velkomment, og viser at vi tar innbyggerbehovene på alvor og tilpasser oss en ny tid i forhold til både brukervennlighet og tilgjengelighet, sier Stenhaug.

Sparer tid og gir bedre service

Flere kommuner som har tatt i bruk Kari, melder om en betydelig forbedring i tjenestekvalitet og tilgjengelighet. Mellom 40–50 % av alle henvendelser via Kari kommer etter åpningstid, noe som viser hvor verdifull denne tjenesten er for innbyggerne.

– Dette samarbeidet mellom våre kommuner er et eksempel på hvordan vi kan bruke teknologi til å styrke tilbudet til innbyggerne. Vi håper løsningen vil bli godt mottatt og oppfordrer alle til å teste ut tjenestene og gi oss tilbakemeldinger, sier Robin Lillejord.

Fakta om Kommune-Kari:

  • Tilgjengelig døgnet rundt og svarer på over 6000 ulike spørsmål.
  • Brukes av 100 kommuner og 2 millioner innbyggere i Norge.
  • Besvarer nærmere 80 000 spørsmål i måneden.