Byggesaksbehandler tilgjengelig for publikum - Drop-in

Ordningen gir innbyggere mulighet til å møte en byggesaksbehandler for en kort og innledende veiledning uten timeavtale.

Fra og med 11. februar etablerer Sortland kommune nytt forkontor ved avdeling Byggesak som en prøveordning der en byggesaksbehandler vil være tilgjengelig for publikum tre ganger i uken.

Byggesaksbehandleren vil være til stede på forkontoret i første etasje av sørfløyen av Rådhus I. Det vil være venterom i tilknytning til forkontoret. Åpningstidene for denne tjenesten blir:

Tirsdag, onsdag og torsdag, Kl. 12.00 – 13.00.

Formålet med prøveordningen er å gjøre byggesaksbehandlingen mer tilgjengelig for innbyggere som har behov for rask og direkte kontakt.

Kommunedirektør Trond Stenhaug understreker også at formålet med dette tiltaket er flerdelt. På den ene siden handler det om tilbakemeldinger som er kommet i møter med ønske om å møte kommunen noe mer uformelt og for gjensidig informasjon. 

Behov for å være mer tilgjengelig

På den annen side erkjenner kommunen i seg selv et behov for å være mer tilgjengelig for de mange aktørene og innbyggerne som ønsker en enda mer direkte kontakt med kommunen - enten det gjelder konkrete spørsmål om prosedyrer for saksbehandling, eller det er status og informasjon om egen sak.

Stenhaug presiserer:

  • Vi har flere henvendelser i retning et ønske om å møte kommunen mer direkte for dialog, og ikke primært gjennom epost eller brev. Dette er helt forståelig.

Som kommune ønsker vi å gjøre det vi kan for å være imøtekommende, tilgjengelig og lydhør.

Samtidig ønsker vi å tilby et møtepunkt som inviterer til felles læring og kunnskap.
På denne måten tar vi et konkret grep som vi håper våre samarbeidspartnere, interessenter og innbyggere setter pris på.

- Vi legger ikke opp til "saksbehandling" ved dette forkontoret, men lar det i første omgang være et møtested for god dialog.

Og, det skal være naturlig for oss som kommune å ta initiativ til slik dialog.

- Vi er veldig klar over det store trykket det er på saker og saksbehandling innenfor byggesak spesielt. Og det i en tid hvor både volum på saker og forventninger om fremdrift er stort.

  • Som kommune mener jeg det er svært viktig at vi er foroverlente og ser mulighetene, hvor vi evner å ta de grep vi kan.

Og det i større grad enn det vi har gjort tidligere. Vi prøver derfor ut dette tiltaket som et skritt på den veien.

Kommunedirektøren informerer samtidig om at dette er en del av en pågående gjennomgang av organisasjonen, og at et forkontor med en møtearena som dette er en naturlig utvikling i denne prosessen.

For en lengre samtale kan du booke avtale med saksbehandler. Normalt får du avtale i løpet av et par dager, hvor du da får tid hos en forberedt saksbehandler.

Kommunalsjef for Teknikk og samfunnsutvikling Brynjulv Øverby samstemmer i formålet med denne nye ordningen:

Vi håper dette vil være til hjelp for innbyggerne og at det kan være en god løsning for å tilby veiledning på en mer tilgjengelig måte.

- Vi håper ordningen vil være til hjelp for innbyggerne og at det kan være en god løsning for å tilby veiledning på en mer tilgjengelig måte, sier kommunalsjef  Brynjulv Øverby og kommunedirektør Trond Stenhaug. - Klikk for stort bilde- Vi håper ordningen vil være til hjelp for innbyggerne og at det kan være en god løsning for å tilby veiledning på en mer tilgjengelig måte, sier kommunalsjef Brynjulv Øverby (tv) og kommunedirektør Trond Stenhaug.